Sleur in je relatie? Met deze 26+ tips doorbreek je de sleur in je relatie zonder dat het veel tijd kost

Thema: Relatie | Tips | Verbinding en liefde 
Door: Sabine Hooijer

Jullie hebben het best leuk samen, er is niet zoveel gedoe maar ook niet veel verbinding en plezier. Jullie zijn gek op elkaar maar door het runnen van een gezin, slecht slapende kinderen of drukke banen, hebben jullie nu even niet de tijd en vooral niet de energie om elkaar tot prioriteit te stellen. Als jullie niet uitkijken vergeten jullie elkaar en jullie relatie in de hectiek van het dagelijkse leven. Sleur is niet erg maar wel saai en kan uiteindelijk de afstand tussen jullie vergroten. Daarom deze 26+ tips om de sleur in je relatie aan te pakken.

Valentijnsactie - Gratis advies - Praktijk Binding

1. Bouw rituelen

Rituelen zorgen voor voorspelbaarheid en veiligheid in de relatie. Bouw kleine rituelen in voor dagelijkse gebeurtenissen en speciale voor bijzondere momenten. Misschien hebben jullie door de jaren heen al wat rituelen opgebouwd. Doe ze meer bewust, kijk of je nog iets anders kan initiëren of misschien moet er weer iets terugkomen wat is vergeten? Denk aan een kus bij vertrek, thuiskomt, wakker worden en slapen. Toon interesse door elke dag te vragen naar hoe de nacht of werkdag van je partner was. Of houd elkaars hand vast tijdens een wandeling. Voer vaste koffiemomentjes in van 10 minuten met echte aandacht voor elkaar na spitsuur als de kinderen op bed liggen én voordat ieder weer zijn eigen gang gaat. Of ga tegelijk naar bed.

2. Probeer nieuwe dingen samen en hoe meer adrenaline hoe beter

Adrenaline zorgt er namelijk voor dat je nader tot elkaar komt. Denk bijvoorbeeld aan een proefles klimmen, dining in the dark, kanoën of probeer gewoon thuis een nieuw spel, een nieuwe gerecht of een nieuwe sport. Of verplaatst die nieuwe sport naar de slaapkamer en probeer daar nieuwe dingen, als de energie er is. Of doe iets engs; kijk bijvoorbeeld een bloedstollende film waar je hart van gaat kloppen, dat gevoel wil weleens verward worden met het verliefde gevoel, werkt wel. Of leer elkaar iets nieuws; hoe je moet inparkeren tot het maken van verse pasta.

3. Schrijf een brief

Beschrijf de positieve kanten van je partner, wat je zo waardeert of waar je dankbaar voor bent. Dat versterkt jouw verliefde gevoelens en het geeft je partner de boodschap belangrijk voor je te zijn. Daarbij is wel een tip om zo specifiek mogelijk te zijn in wat je zo leuk vindt. Als je het moeilijk vindt, kun je terugdenken aan de redenen waarom je op je partner gevallen bent. Bonuspunt is dat je deze brief zelf er dan ook even bij kan pakken als je je partner even achter het behang kan plakken.

4. Bied je hulp aan

Vraag aan je partner of je iets kan doen. Wie weet heeft de ander een vol hoofd met taken of is hij/zij moe. Door je hulp aan te bieden steun je de ander, zie je de ander en geef je de ander het gevoel er niet alleen voor te staan.

5. Samen fantaseren

Te moe voor seks? Verzin samen een fantasie wat jullie allebei aanspreekt. Om de beurt voegen jullie een stukje toe aan het verhaal. Kan liggend in bed voor jullie gaan slapen.

6. Of lees elkaar voor uit een boek

Als het maar een boek is wat jullie allebei aanspreekt. Dit kan een erotisch boek zijn maar ook een thriller, een roman of een fantasie/science fiction. Het luisteren naar elkaar stem is als een soort aanraking dat het knuffelhormoon oxytocine vrijmaakt en enorm ontspant.

7. Relatiegebaren

Doe iets liefs voor je partner. Denk aan een plakbriefje met een lief geschreven tekstje, laat de ander uitslapen of verzorg een ontbijtje op bed, haal het lievelingseten of geef een massage. Ja, klinkt cliché maar zo blijf je elkaar verrassen en voelt de ander zich gewaardeerd en geliefd.

8. 3 complimenten per dag

Makkelijker dan je denkt, ga maar proberen; wat ruik je lekker / leuk als je ogen zo glimmen / super lekker gekookt!

9. Blijf altijd de beste intentie van je partner zien

Hij of zij doet het echt niet expres. Je partner kan onbedoeld iets doen wat voor jou niet prettig is. Vaak wordt er iets vergeten of nam de waan van de dag het brein over. Het kan helpen om soms eerst te bedenken dat je partner misschien een reden heeft voor wat hij of zij deed of juist vergat. Het maakt ons milder en stelt onze boosheid uit.

10. De 6 seconden kus

Een kus van 6 seconden is een uitgelezen kans om echt verbinding te maken. Het helpt je meer af te stemmen op je partner. Je gaat je partner weer meer waarderen. Het vergroot jullie intimiteit. Je ervaart meer geluk en euforie door de aanmaak van het knuffelhormoon oxytocine. Het maakt dat je nog meer verbinding wilt creëren.

11. Ik-boodschap

Probeer je boodschap zonder verwijten of kritiek over te brengen. Dus begin met ‘ik’ in plaats van ‘jij’. Houdt het bij jezelf, waar het jou raakt en wat je nodig hebt van de ander. De ander kan je dan veel beter horen en is de kans op ruzie veel kleiner.

12. Leg de ruzie altijd bij

Wel wachten tot het brein weer kalm is! Repareren kan door een goed gesprek waarin jullie luisteren naar elkaars beweegredenen en pijnen. Maar ook door even een knipoog, kus, glimlach of knuffel. Extra voordeel: kinderen kijken af en zo zijn jullie een goed voorbeeld in hoe je een ruzie bijlegt.

13. Doe meer samen

Samenwerken geeft een gevoel van verbinding omdat jullie met hetzelfde doel bezig zijn. Denk bijvoorbeeld aan het afmaken van een klus, het doen van de afwas of haal even samen jullie kinderen op van de opvang.

14. Flirt!

Ja ook als jullie al jaren elkaars geliefden zijn kunnen jullie blijven flirten met elkaar. Flirten helpt je begeerd te voelen, maakt speels en zorgen voor liefdesgevoelens.

15. Word meer fysiek

Aai elkaar weer wat vaker, even een knuffel tussendoor, spontaan een zoen in een steegje, tijdens het lopen elkaars hand vasthouden, geef elkaar een massage, hang tegen elkaar aan op de bank of sla een arm om elkaar heen. Lieve fysieke aanrakingen helpen de hormoon oxytocine vrij te maken, dat je verbonden doet voelen met je partner.

16. Verdiepende vragen

Zijn jullie nog op de hoogte van elkaars doelen in het leven of elkaars verlangens? Stel elkaar vragen, deze 36 vragen voor meer intimiteit kunnen daarbij helpen. Dit duurt iets langer dan een uur maar jullie kunnen ook 2 vragen per dag doen, tijdens de koffie.

17. Maak plannen samen

Misschien kunnen jullie na aanleiding van de bovenstaande verdiepende vragen samen doelen maken. Plan samen iets voor in de toekomst, jullie gezamenlijke toekomst.

18. Glimlach naar elkaar

Als je partner binnenkomt, ook als jullie thuis rommelen, elke keer een glimlach als jullie elkaar zien (werkt overigens ook heel goed naar kinderen). Geef je de ander, met deze simpele handeling, het gevoel dat het fijn is dat ze er zijn. Op die manier leven jullie samen in jullie huis in plaats van langs elkaar heen.

19. Knipoog

Op momenten dat jullie even samen een binnenpretje delen, om jullie kinderen of oma. Of op een feestje om even bij elkaar in te checken door oogcontact te zoeken en te knipogen, wedden dat je hart een sprongetje maakt?

20. Spreek je waardering uit!

Dat is wat anders dan een compliment (highlighten van eigenschappen zoals uiterlijk of talenten). Waardering gaat over wat de ander voor jou betekent. Kan heel klein; fijn dat je die poepluier gelijk in de kliko hebt gegooid, die stonk he? / Ik waardeer het dat jij er vannacht uitging voor de Marietje, ik heb heerlijk geslapen. Dank je. / Wat fijn zo’n schoondekbed, fijn dat je dat altijd doet./ Ik vind het leuk als je zo naar mij kijkt. / Lief dat je daar naar vraagt.
Maar ‘alsjeblieft’ en ‘dank je wel’ tegen elkaar zeggen is ook een vorm van respect en waardering, maakt jullie relatie minder vanzelfsprekend.

21. Oogcontact

Uit onderzoek blijkt dat door het maken van oogcontact onze hersengolven zich synchroniseren met die van de ander. Het effect van deze synchronisatie geeft een gevoel van harmonie.
Oefening: Maak oogcontact met elkaar, ga even tegenover elkaar zitten en maak 4 minuten oogcontact. Kost weinig tijd maar voelt je meer emotioneel verbonden.

22. Lijstje met favorieten

Heb jij een lijstje met de favorieten van je partner? Dan weet je met welke snack / bloemen / boxershorts / luchtje je het beste scoort.

23. Herinneringen ophalen

Herinneringen kunnen de liefde aanwakkeren. Weten jullie de eerste dates nog, hoe jullie voor het eerst gingen samenwonen, de eerste vakantie? Denk ook eens terug aan wat jullie verbindt want ooit heb je voor deze partner gekozen. Herinner je waarom je dat deed. Hoe was het toen? Hoe was de seks? De verbinding?

24. Leer elkaars liefdestaal kennen

Er zijn vijf liefdestalen: positieve woorden, samen tijd doorbrengen, cadeautjes geven en krijgen, hulpvaardigheid en lichamelijke aanraking. Weet jij die van jezelf? En weet jij de liefdestaal van je partner? Leer je de taal van je partner spreken zodat hij/zij jouw gebaar beter verstaat.

25. En knuffel!

Knuffel dagelijks, ik kan het niet vaak genoeg benadrukken hoe belangrijk dit is. Door het knuffelhormoon oxytocine voelen jullie je meer verbonden maar werkt ook goed tegen stress. Daarnaast versterkt het je hart en je immuunsysteem. Het vergroot je concentratie- en leervermogen maar ook je zelfvertrouwen en je veerkracht. Je voelt je gesteund, je voelt je veilig, niet alleen, begrepen en voelt de wederzijdse affectie. Uit onderzoek blijkt zelfs dat je langer leeft door regelmatig te knuffelen.

26. Hebben jullie iets meer tijd?

Bedenk om de beurt iets origineels voor een date. Denk bijvoorbeeld aan een concert van een band van jullie themesong (als je die hebt), ga karten, buggie- of kameelrijden, (rol)schaatsen, cursus massage, cursus pasta koken of ga op dansles. Ga naar het strand, doe een klompenpad, een rondvaart, escaperoom of glow-in-the-dark-midget-golf.

Want door positieve momenten kun je de negatieve beter loslaten

Elke relatie heeft sleur, elke relatie heeft misverstanden of botsingen. Als er te veel zijn, kan angst en wantrouwen de boventoon gaan voeren met als gevolg meer afstand tussen jullie. Uit onderzoek blijkt dat er tenminste 20 positieve interacties nodig zijn om 1 negatieve los te kunnen laten. Redenen genoeg om je te laten inspireren en je partner te verrassen. Of kijk samen naar de lijst met tips en krijg weer oog voor elkaar.

Veel plezier samen met het doorbreken van de sleur in jullie relatie en maak je relatie weer leuk!

Ook interessant

Werkt relatietherapie voor ons?

Werkt relatietherapie voor ons?

Als relatietherapeut in Barneveld merk ik dat er nog een taboe hangt op relatietherapie. De drempel is vaak nog te hoog. Lees verder over de voors en tegens van relatietherapie.

Lees meer